selamat datang ke laman rasmi dewarimba

GUNUNG LIANG TIMUR - BARAT  

Posted by dewa rimba adventure team




Mungkinkah gunung ini yg bakal kita tawan utk thn dpn???..harap2 dpt la..cume nk kne planning gler2 dan sokongan dr semua pihak..bg yg x tahu..gunung ni namanye gunung liang..ianya gunung kembar..sbelah dipanggil liang timur dan sebelahnya lg dipanggil liang barat..Ahad lepas kami berkesempatan meninjau pemandangan gunung2 disekitarnya dr bandar proton.Amat menakjubkn.Puncaknye yg diselimuti kabus membuatkn hati meronta-ronta ingin menawan puncak ini..InsyaAllah..Sambil meronda menggunakan kereta viva ayah aku..kami mengambil beberapa shoot gambar dari kaki gunung ini..Sgt2 menarik dan kami telah mengambil keputusan untuk memberhentikn kenderaan bagi mendapatkn shoot lebih jelas puncak gunung ini..




Sbenarnye kami dah lama merisik keindahan gunung ni..asyik dengar dari penceritaan org lain je..panas hati gak..lebih2 lagi gunung ni berdekatan dengan kampung kami..awl thn lepas pn dh ada jmp org2 kampung sg.bill ni bertanya ttg gunung ni..ad la gak dapat no.contact klau nk mendaki..cume hajat je blm kesampaian atas batasan waktu yg benar2 mencemburui..(hehe..giler skema ayat..)

Hmm..kt bwh ni antara info2 penting ttg gunung ni:

-Ketinggian G. Liang Timur 1933 m (6343 kaki) dpl dan G. Liang Barat 1933m (6342 kaki) dpl

-Kedua-dua puncak gunung ini berdekatan dan berkongsi kaki gunung.

-Terletak di Tg. Malim, Perak.

-Kedua-dua puncak gunung ini ditanda dengan beirut dan batu tanda.

-Walaupun gunung ini kembar tapi tidaklah seiras, puncak G. Liang Timur dilitupi pokok yang tinggi melepasi ketinggian Beirut manakala G. Liang Barat pula agak lapang dan terdedah.

-Jauh kedua-dua puncak ini tidak sampai sepelaung sehingga perbualan di salah satu puncak boleh didengar di puncak yang lagi satu.

-Masih ada kawasan untuk didirikan 2-3 khemah di puncak G. Liang Barat.

This entry was posted on Monday, December 22, 2008 at 6:56 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

4 comments

eh'eh... bergurau lak dia.. hahahaha!!!
apis pun tak kurang sifat2 sorang penglipurlara dan jiwang jugak. sesedap je cakap aku jiwang... hahahahaha!!!

December 22, 2008 at 9:36 PM

ni antara gunung2 yang diidam2kan..
geram gile nak naik,tetiap hari tengok dr poli,tapi tak naik2 lagik...
haaa..gunung2 area N9 bile nak khatamkan?telapa burok,besar hantu n g.tampin,tinggal tiga tu je nk khatam

December 23, 2008 at 6:09 PM

next year bro..amacam?ada brani ka?kasi khatam n.9 thn dpn..hehehe

December 23, 2008 at 7:04 PM

wokeh...kita mulakan dangan gunung telapa burok.pastu jogging2 kat gunung tampin,last skali kita lepak kat besar hantu...

December 24, 2008 at 9:39 PM

Post a Comment