selamat datang ke laman rasmi dewarimba

Teknik asas 'packing' barang dalam 'backpack' anda (part 1)  

Posted by dewa rimba adventure team in





Ramai peminat 'outdoor' ini yang mempunyai beg yang jenis baik-baik, berjenama dan mahal. Namun perkara yang selalu saya lihat ialah kelemahan didalam menyusun barang didalam 'backpack trekking'. Ok, saya akan terangkan secara mudah dan teratur untuk 'packing.'Packing' bergantung juga kepada 'backpack' yang anda gunakan iaitu 'internal-frame pack or external' dan aktiviti yang anda lakukan 'off-trail' atau 'on-trail'


Secara am/mudah 'packing' barang ialah:
1. Apa aktiviti yang anda lakukan 'off-trail' atau 'on-trail', letakan barang terberat dekat dengan belakang badan,iaitu 'centered between your shoulder blades' (ditengah diantara bahu). Cara ini berkesan untuk 'internal-frame pack or external'.

2.Letakan barang yang berat dibahagian atas bagi perjalanan 'on-trail', agar beban berada di 'hips'(punggung) anda.

3.Letakan barang yang berat dibahagian bawah (tengah bag) bagi perjalanan 'Uneven terrain or cross country', agar menjadikan seimbang kerana graviti yang rendah.

4.Letakan barang penting sepeti kompas, peta dan makanan ringan di tempat yang anda mudah ambil.



Jika anda mengunakan bag 'internal-frame pack'

1.Jika anda keluar samada on-or off-trail letakan barang terberat dekat dengan belakang badan,iaitu 'centered between your shoulder blades' (ditengah diantara bahu).lihat gambar diatas.

2.Jika 'on trail' pula, letak barang yang terberat dibahagian atas bag, kerana berat akan ditanggung oleh punggung anda, bukan bahu .

3.jika 'off-trail' explorasi,Letakan barang yang berat dibawah sedikit (ditengah bag) agar menjadikan seimbang kerana graviti yang rendah.(rujuk gambar)

4.Masukkan 'sleeping bag',dibahagian bawah sekali (yang pertama yang harus dimasukan), dan pakaiyan (yang anda rasa tidak digunakan sehingga waktu tidur).dan apa saya yang boleh dilipat kecil .

5.Ikat apasaja yang rasa perlu untuk di ikat.


Jika anda mengunakan bag 'internal-frame pack'

1.JIka anda keluar samada on-or off-trail letakan barang terberat dekat dengan belakang badan,iaitu 'centered between your shoulder blades' (ditengah diantara bahu).

2.'internal-frame pack' adalah sesuai untuk perjalanan 'on trail' sahaja.letakan barang terberat dibahagian teratas dibelakang badan. dengan melakukan demikian berat akan ditanggung oleh punggung anda dan menstabilkan perjalanan anda.

3.Pack 'sleeping bag' didalam bungkusan kalis air dan letak bahagian bawah bag.

Sekarang anda telah tahu secara ringkas' Teknik asas 'packing' barang dalam 'backpack', semoga anda mendapat ilmu dan dan mempratikkan dalam aktiviti 'outdoor' anda. Sekarang saya akan ceritakan pula secara ringkas 10 perkara perlaksanaannya dari apa yang anda baca dari di atas:

1-Susun barang dengan kemas,teratur agar anda menjadi selesa dengannya

2-Letakkan barang seperti kompas,peta,makanan ringan dan anda rasa penting ditempat yang mudah dicapai.

3-Jika boleh jangan ada ruang kosong dalam beg anda, isilah apasaja di ruangan itu.

4-Pack barangan anda dengan plastik beg berbagai warna (kod) contoh baju plastik putih, makanan plastik hitam, dan sebagainya (memudahkan anda untuk pilih)

5-Kurangkan meletak/mengantung barang di luar bag (menyukarkan pergerakan)

6-Jika anda membawa khemah, jangan terlalu rajin bawa semuanya, bahagi-bahagikan diantara rakan anda.Rod khemah hendaklah diletakan dikiri atau kanan bag.

7-jika bawa barang tajam pastikan ia sentiasa bersarung atau dibungkus. Begitu juga bahan cecair pastikan penutup ditutup dengan ketat agar tidak meleleh(terkeluar).

8-Raincover atau 'packcover' amat penting, untuk mengelak beg dan barang dari basah jadi pastikan setiasa ia ada.

9.Pastikan beg sentiasa dalam keadaan baik sebelum digunakan.

10. Jika boleh bawalah 'sparepart' bag atau barang lain yang dirasakan penting.

Sekian terima kasih, semoga ada adapat manfaat dan kebaikan darinya:
lusuh adventure
26/02/09 (23:39)

untuk mengikuti artikel asal:
http://lusuh.multiply.com/journal/item/243/Teknik_asas_packing_barang_dalam_backpack_anda_part_1

This entry was posted on Thursday, February 26, 2009 at 11:00 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

2 comments

Anonymous  

satu ruang yang berinfo

March 5, 2009 at 1:04 AM

trima kasih sebab sudi dtg menjenguk blog ini dari kami DEWARIMBA

March 6, 2009 at 2:54 AM

Post a Comment