selamat datang ke laman rasmi dewarimba

Teknik asas 'packing' barang dalam 'backpack' anda (part 2-cara malaysia)  

Posted by dewa rimba adventure team

Setelah anda membaca dan memahami Teknik asas 'packing' barang dalam 'backpack' anda (part 1), Disini saya akan menulis pula mengenai cara susun (packing) barang cara orang Malaysia. Dari segi konsep ia hampir sama saja tetapi mukabumi dan iklim kita yang bebeza menjadikan ia ada kelainan sedikit. Saya melihat masih ramai lagi yang masih tidak tahu cara betul/jelas packing barang dan dikesempatan ini lusuh akan ceritakan serara khusus. Teknik ini saya(lusuh adventure) telah melaksanakannya sejak 20 tahun yang lepas.

Seperti sedia maklum, perkara asas untuk 'packing' barang ialah:

1. Apa aktiviti yang anda lakukan 'off-trail' atau 'on-trail', letakan barang terberat dekat dengan belakang badan,iaitu 'centered between your shoulder blades' (ditengah diantara bahu). Cara ini berkesan untuk 'internal-frame pack or external'.(lihat gambar)

2.Letakan barang yang berat dibahagian atas bagi perjalanan 'on-trail', agar beban berada di 'hips'(punggung) anda.(lihat gambar)

3.Letakan barang yang berat dibahagian bawah (tengah bag) bagi perjalanan 'Uneven terrain or cross country', agar menjadikan seimbang kerana graviti yang rendah.(lihat gambar)

4.Letakan barang penting sepeti kompas, peta dan makanan ringan di tempat yang anda mudah ambil.(lihat gambar)


Ada dua perkara yang membezakan pendaki malaysia dengan luar iaitu pengunaan 'sleeping mat' sebagai struktur dan beg plastik hitam yang besar (rujuk. gambar dibawah) .Pengunaan 'sleeping mat' bukan sahaja sebagai alas tempat tidur, ia juga berperanan sebagai tulang atau 'structure 'kepada beg agar kelihatan kemas dan cantik. Beg plastik hitam pula berperanan sebagai agen menghalang barang yang dibawa dalam beg agar tidak basah. ia juga berperanan sebagai bungkusan sementara kepada 'backpack' sewaktu di tapak perkemahan.



Gambar yang berikutnya adalah teknik menggunakan dua barang diatas untuk di aplikasikan kepada 'backpack' anda. Ada dua cara untuk pengunaan 'sleeping mat' dan ada dua cara juga pengunaan karung plastik hitam. sila lihat gambar dibawah.


Cara-cara pengunaan/persiapan:


1.Cara pertama ialah gulung 'sleeping mat' anda, kemudian masukkan kedalam beg anda secara menegak. selepas itu longgarkan/kembangkan gulungan tersebut agar dapat memasukan barangan anda.(rujuk picture 1)

2.Cara kedua ialah lipat 'sleeping mat', cantumkan hujung dengan hujung (kepala dan kaki) kemudian gulung 'sleeping mat' anda. kemudian masukan ke dalam beg anda secara menegak. selepas itu longgarkan/kembangkan gulungan tersebut agar dapat memasukan barangan anda.(rujuk picture 2) (cara ini amat digalakan kerana 'sleeping mat' mudah dilaras.

3.Jika menggunakan plastik sebagai pelindung, masukkan 'sleeping mat' dahulu kemudian beg plastik.(rujuk picture 3)

4.Jika menggunakan beg plastik sebagai pelindung, masukkan plastik dahulu kemudian'sleeping mat' (rujuk picture 4) cara ini amat digalakkan kerana jika hujan atau seberang sungai, 'sleeping mat' dan baragan anda tidak akan basah.

ok..setelah selesai anda 'setting', tidak kira cara apa yang digunakan, masukkan ke dalam bag anda 'sleeping bag' dahulu dibahagian bawah sekali kemudian diikuti dengan barang-barang lain (ikut aturan sepertimana yang telah diajar-rujuk gambar)

Setelah anda membaca artikel saya 'Teknik asas 'packing' barang dalam 'backpack' anda (part 1&2), saya berharap kita semua akan mendapat pengajaran darinya. Saya berharap ilmu ini dapat disebarkan dikalangan pencinta pergerakkan luar agar ia tidak terputus begitu sahaja tanpa mengira orang lama atau baru.

sekian terima kasih
Lusuh Adventure
050309.....1227 AM
http://lusuh.multiply.com

untuk mengikuti artikel asal:
http://lusuh.multiply.com/journal/item/244/Teknik_asas_packing_barang_dalam_backpack_anda_part_2-cara_malaysia

This entry was posted on Thursday, March 5, 2009 at 11:01 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment